Wijzigingen per taakveld

Verkeer en vervoer

3.3.1 Wijzigingen

2 Verkeer en vervoer

Begroting voor SR

Wijziging

Begroting na SR

2022

2022

  N/V

2022

Lasten

13.522

1.231

  N

14.753

Baten

-915

-

  N

-915

Saldo van baten en lasten

12.607

1.231

  N

13.838

Bedragen x 1.000 euro

2 Verkeer en vervoer

Taakveld

2022

2023

2024

2025

LASTEN

Verzamelbesluit / financiële rechtmatigheid

1. Verhogen onderhoudsniveau openbare ruimte

2.1

242

N

2. Doorontwikkeling dagelijks beheer

2.1

-41

V

Diverse bijstellingen

3. Groot onderhoud verhardingen

2.1

930

N

4. Energie openbare verlichting

2.1

100

N

Totaal mutaties lasten

1.231

N

-

-

-

BATEN

Verzamelbesluit / financiële rechtmatigheid

N.v.t.

Diverse bijstellingen

N.v.t.

Totaal mutaties baten

-

-

-

-

Bedragen x 1.000 euro

Toelichting wijziging

Verzamelbesluit / financiële rechtmatigheid
1.    Verhogen onderhoudsniveau openbare ruimte

In de perspectiefnota 2021 is besloten om vanaf 2022 jaarlijks 300.000 euro beschikbaar te stellen voor het verhogen van het onderhoudsniveau in de openbare ruimte. Bij de behandeling van de begroting 2022 is naar aanleiding van een motie besloten om dit bedrag in eerste instantie in te zetten voor het verhogen van het onderhoudsniveau van water en watergangen en het resterende bedrag in te zetten in de woonwijken voor bovengenoemde problematiek. Naar aanleiding van dit besluit moeten de lasten volgens de verslagleggingsregels van het BBV op een ander taakveld worden verantwoord. Inzet van deze middelen leidt daarom tot een administratieve verschuiving van 242.000 euro vanuit hoofdtaakveld 5 Sport, cultuur en recreatie.

2.   Doorontwikkeling dagelijks beheer

In het kader van het organisatieplan doorontwikkeling Dagelijks Beheer wordt gefaseerd de structurele inhuur omgezet naar vaste formatie. Dit leidt in 2022 tot hogere salarislasten ten laste van diverse (inhuur)budgetten binnen de hoofdtaakvelden 2 Verkeer en vervoer, 5 Sport, cultuur en recreatie en 7 Volksgezondheid, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing. Per saldo budgetneutraal.

Diverse bijstellingen
3.    Groot onderhoud verhardingen

Op het budget voor groot onderhoud verhardingen verwachten wij een overschrijding van 930.000 euro. Dit kan worden verklaard door het doorschuiven van projecten uit 2021, tegenvallers binnen projecten (onvoorziene kosten) en prijsstijgingen.

Voor het groot onderhoud van wegen is jaarlijks in de begroting ongeveer 2,4 miljoen euro budget beschikbaar. De daadwerkelijke lasten in enig jaar kunnen hiervan afwijken, afhankelijk van de projecten die voor dat jaar op de onderhoudsplanning zijn opgenomen en de mate waarin de geplande projecten ook daadwerkelijk uitgevoerd kunnen worden, hetgeen bijvoorbeeld afhankelijk is van de weersomstandigheden. In de slotrapportage 2021 hebben wij gemeld dat een deel van het groot onderhoud uit 2021 zou doorschuiven naar 2022 en dat er afhankelijk van de uitvoering en de financiële afwikkeling van het in 2022 geplande groot onderhoud, er bij de tussenrapportages zo nodig een bijstelling van de begroting 2022 zou plaatsvinden. Door de zachte weersomstandigheden, is de verwachting dat alle geplande werkzaamheden in 2022 uitgevoerd worden. Bijstelling van het budget is dan ook noodzakelijk. Het gaat om een bedrag van circa 220.000 euro.

Daarnaast bleek uit inspecties dat we meer kwalitatieve ingrepen moesten doen om de veiligheid voor gebruikers te kunnen borgen. Dit heeft geresulteerd in meerdere kleine werken (335.000 euro). Binnen enkele projecten is er daarnaast sprake van tegenvallers. Een voorbeeld is het project Zeven bosjes waarbij we hebben moeten ingrijpen in de wegconstructie (85.000 euro). Tenslotte hebben we te maken met grote prijsstijgingen, voor asfalt gemiddeld 15% en bij sommige materialen zoals baksteen tot wel 40% en pvc zit op 28%. Dit levert een extra kostenpost op van rond de 300.000 euro.

4.    Energie openbare verlichting

Het nadeel op dit taakveld is het gevolg van hogere elektriciteitskosten voor openbare verlichting. Dit tekort is voor het grootste deel toe te schrijven aan de ECOtax die vanaf 2019 fors verhoogd is. Door de lagere leveringstarieven in 2020 en 2021 werd die verhoging in die jaren deels gecompenseerd, maar in 2022 zijn de leveringstarieven weer hoger waardoor een overschrijding van 30.000 euro ontstaat. Samen met de eenmalige doorrekening (70.000 euro) van de hogere ECOtax over de afgelopen 2 jaar zorgt dit per saldo voor 100.000 euro extra lasten in 2022.

Deze pagina is gebouwd op 01/16/2023 09:46:14 met de export van 01/16/2023 09:36:21