Wijzigingen per taakveld

Bestuur en ondersteuning

3.1.1 Wijzigingen

0 Bestuur en ondersteuning

Begroting voor SR

Wijziging

Begroting na SR

2022

2022

  N/V

2022

Lasten

52.534

1.054

  N

53.588

Baten

-244.365

-5.545

  V

-249.910

Saldo van baten en lasten

-191.830

-4.492

  V

-196.322

Bedragen x 1.000 euro

0 Bestuur en ondersteuning

Taakveld

2022

2023

2024

2025

LASTEN

Verzamelbesluit / financiële rechtmatigheid

1. Verkoop Steenweg

0.3

4

N

2. Overdracht brandweerkazerne Almelo Noord

0.3

211

N

-16

V

-16

V

-16

V

3. Integraal strategisch citymarketingplan

0.4

75

N

4. Aanpassing huisvesting locaties buitendienst

0.4

-

6

N

6

N

6

N

5. Realisatie besparing tractie

0.4

100

N

6. Diverse mutaties personeelsbegroting

0.4

65

N

7

N

7

N

7

N

7. Doorontwikkeling dagelijks beheer

0.4

166

N

8. Lokaal inrichtingsplan Wsw - Ontplooj

0.4

600

N

9. Septembercirculaire 2022 gemeentefonds

0.8

-

1.235

N

1.789

N

1.715

N

Diverse bijstellingen

10. Verkoop gronden/panden

0.3

700

N

11. Vrijval voorziening salaris ID-medewerkers

0.4

-304

V

12. Budgetoverheveling versterken gemeentelijke dienstverlening

0.8

-389

V

13. CAO gemeenteambtenaren

0.8

-174

V

Totaal mutaties lasten

1.053

N

1.232

N

1.786

N

1.712

N

BATEN

Verzamelbesluit / financiële rechtmatigheid

1. Verkoop Steenweg

0.3

-163

V

6. Diverse mutaties personeelsbegroting

0.4

-65

V

-7

V

-7

V

-7

V

8. Lokaal inrichtingsplan Wsw - Ontplooj

0.4

-600

V

9. Septembercirculaire 2022 gemeentefonds

0.7

-5.147

V

-1.381

V

-2.069

V

-1.717

V

14. Subsidieverlening Kaliber 2022

0.3

128

N

Diverse bijstellingen

10. Verkoop panden/gronden

0.3

-1.059

V

15. Dividend Cogas

0.5

1.161

N

16. Opbrengsten parkeren

0.6

200

N

Totaal mutaties baten

-5.545

V

-1.388

V

-2.076

V

-1.724

V

Bedragen x 1.000 euro

Toelichting wijziging

Verzamelbesluit / financiële rechtmatigheid
1.   Verkoop Steenweg (BW-8010 )

Het college heeft besloten het noordelijke deel van de Steenweg te verkopen. Het positieve verkoopresultaat van 159.000 euro wordt toegevoegd aan het begrotingssaldo.

2.    Overdracht brandweerkazerne Almelo Noord (BW-9570 )

Bij de regionalisering van Brandweer Twente in 2012 is het merendeel van de brandweerkazernes in Twente in eigendom overgedragen aan de Veiligheidsregio Twente. Dit betrof ook de drie kazernes in Almelo. De gemeente Almelo heeft zich, bij afstoting van de kazernes door de Veiligheidsregio Twente, verplicht tot terugkoop. Deze afspraken zijn vastgelegd in het overdrachtsdossier met de gemeente Almelo. Het college heeft besloten tot terugkoop van de brandweerkazerne Almelo Noord van de Veiligheidsregio Twente tegen de boekwaarde per 1-1-2022.De marktwaarde van de grond is 211.000 euro lager dan de boekwaarde.

3.   Integraal strategisch citymarketingplan (BW-9540 )

Het college heeft besloten om een integraal strategisch citymarketingplan op te stellen. De kosten worden gedekt vanuit de reeds beschikbaar gestelde middelen in het programma binnenstad. Per saldo is deze wijziging budgetneutraal. Zie ook hoofdtaakveld 8 Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing.

4.   Aanpassing locaties huisvesting buitendienst (BW-9414 )

Het college van B&W heeft eind 2021 besloten om de organisatie-inrichting van het team Dagelijks Beheer te wijzigen. Eén van de veranderingen is dat er gewerkt wordt in samengestelde ploegen van SW (sociale werkvoorziening) en ambtelijke medewerkers. Om de samengestelde ploegen te huisvesten worden aanpassingen gedaan op de vijf locaties voor de buitendienst. Deze worden beperkt gehouden, vooruitlopend op de realisatie van de centrale gemeentewerf eind 2025. De locaties aan de Burcht en de Koedijk vergen meer aanpassingen (en kosten) om ze hiervoor geschikt te maken. Deze kosten kunnen niet gedekt worden uit de reguliere exploitatie. Het college heeft besloten om in te stemmen met het realiseren van de aanpassingen op beide locaties. Er wordt een krediet van 125.000 beschikbaar gesteld.

5.   Realisatie besparing tractie
  Als invulling van de taakstelling uitbreiding functieboek is in de meerjarenraming rekening gehouden    met structurele besparingen/inkomstenverhogingen van 100.000 euro op tractiemiddelen. Deze    besparing wordt in 2022 gerealiseerd door incidentele verkoopresultaten op vervoersmiddelen (zie    ook: taakveld 5.7).

6.    Diverse mutaties personeelsbegroting   

Het betreft diverse administratieve wijzigingen in de personeelsbegroting, zoals de inzet van detacheringsinkomsten en zwangerschapsuitkeringen ter dekking van de kosten van vervanging.

7.    Doorontwikkeling dagelijks beheer

In het kader van het organisatieplan doorontwikkeling Dagelijks Beheer wordt gefaseerd de structurele inhuur omgezet naar vaste formatie. Dit leidt in 2022 tot hogere salarislasten ten laste van diverse (inhuur)budgetten binnen de hoofdtaakvelden 2 Verkeer en vervoer, 5 Sport, cultuur en recreatie en 7 Volksgezondheid, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing. Per saldo budgetneutraal.

8.    Lokaal inrichtingsplan WSW - Ontplooj (RAAD-7037 )

In het kader van de transformatie van Soweco naar Ontplooi heeft het college het lokaal inrichtingsplan voor de uitvoering van de Wet sociale werkvoorziening (Wsw) vastgesteld en de raad begin 2022 geïnformeerd over de vaststelling van het inrichtingsplan. Per 1 januari 2022 zijn de medewerkers Nieuw Beschut in dienst gekomen van gemeente Almelo. De baten (loonkostensubsidie) en lasten van deze medewerkers worden opgenomen in de begroting.

9.    Septembercirculaire 2022 gemeentefonds (RAAD-7409 )

De uitkomsten van de septembercirculaire 2022 van het gemeentefonds zijn verwerkt in de
begroting.

14.   Subsidieverlening Kaliber 2022 (BW-9327 )

De taakstelling van 128.000 euro, ontstaan door gederfde huurinkomsten vanuit Kaliber, wordt in deze slotrapportage ten laste gebracht van het begrotingssaldo.

Niet van toepassing

Diverse bijstellingen
10.    Verkoop panden/gronden

De gemeente heeft grond geruild aan de Plesmanweg. Daarnaast is het pand van De Rank aan de Thorbeckelaan 186 verkocht en is de verkoop van de voormalige Kolkschool geëffectueerd. Hiermee geeft het college invulling aan het besluit tot afstoten van gemeentelijk vastgoed.

11.    Vrijval voorziening salaris ID-medewerkers

Bij de afwikkeling van voormalig Soweco zijn een 3-tal ID-medewerkers door onze gemeente terug in dienst genomen. Ter dekking van de salariskosten tot pensioenleeftijd is hiervoor een voorziening aan de Gemeente Almelo uitgekeerd. Deze banen zijn regulier opgenomen in het functieboek, waardoor deze voorziening nu kan vrijvallen.

12.    Budgetoverheveling versterken gemeentelijke dienstverlening

Naar aanleiding van de toeslagenaffaire heeft het Rijk eind 2021 middelen beschikbaar gesteld voor het verbeteren van de gemeentelijke dienstverlening. In de afgelopen periode is gekeken op welke wijze de middelen het beste ingezet kunnen worden. Er zijn nu een aantal sporen uitgezet:

  • Versterken (digitale) dienstverlening in het sociaal domein
  • Digitale basis op orde, inclusief website www.almelo.nl
  • Versterken ondersteuning WOO aanvragen
  • De drempel verlagen voor de meest kwetsbare doelgroepen.

Besluitvorming hierover vindt plaats in Q4-2022/Q1-2023. Voorgesteld wordt om het budget uit 2022 beschikbaar te houden voor het versterken van gemeentelijke dienstverlening vanaf 2023. Het gaat om een bedrag van afgerond 390.000 euro. Vanuit de jaarschijf 2021 is daarnaast nog 518.000 euro beschikbaar.

13.   CAO gemeenteambtenaren

Het overleg over de gemeentelijke cao voor 2023 gaat trager dan gewenst. Werkgeversverenigingen VNG en WSGO hebben daarom met de vakbonden afgesproken om intussen gemeentelijke medewerkers in december van dit jaar een eenmalige uitkering te geven. De eenmalige uitkering is afhankelijk van het inkomen 750 euro of 375 euro. De exacte details van de afspraak zijn nog niet bekend. Op de stelpost looncompensatie wordt voor de eenmalige uitkering een bedrag van 400.000 euro gereserveerd. Het restant valt vrij ten gunste van het begrotingssaldo.

15.    Dividend Cogas

Het jaarresultaat van Cogas over 2022 valt naar verwachting fors lager uit dan begroot. De belangrijkste oorzaken hiervan zijn de extreem sterk gestegen energiekosten die leiden tot hogere kosten voor de inkoop van netverliezen en de sterke koersdalingen op de aandelen- en obligatiemarkten welke ertoe leiden dat de beleggingsportefeuille van Cogas (deels tijdelijk) lager moet worden gewaardeerd. Het primaire dividend dat wij van Cogas ontvangen zal dan ook vrijwel zeker lager zijn dan het bedrag dat wij in onze begroting hebben opgenomen. Aangezien het bedrag nog niet bekend is, gaan wij er voorzichtigheidshalve vanuit dat wij geen primair dividend over 2022 ontvangen (1,16 mln. euro nadelig). In het voorjaar van 2023 worden de aandeelhouders geïnformeerd over de dividendverpachting van Cogas voor de aankomende jaren.

16.    Opbrengst parkeren

De parkeeropbrengsten blijven over 2022 naar verwachting achter bij de begroting. Door corona hebben veel bedrijven abonnementen opgezegd en dit lijkt blijvend. De cijfers tot en met Q3-2022 laten weliswaar een beter resultaat zien dan de cijfers tot en met Q3-2021. Maar ten opzichte van de begroting liggen de inkomsten van straatparkeren, en in mindere mate de parkeergarages, iets lager. Via deze rapportage stellen we voor de begroting met 200.000 euro naar beneden bij te stellen. De verwachte parkeeropbrengsten bedragen na deze wijziging 1,84 miljoen euro.

Deze pagina is gebouwd op 01/16/2023 09:46:14 met de export van 01/16/2023 09:36:21